Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zajímavosti z cest

 

    Na náš e-mail gulasopen@seznam.cz  můžete zasílat fotografie a videa zajímavostí a kuriozit, které jste pořídili na cestách doma i ve světě. Zajímavé příspěvky rádi zveřejníme v této rubrice.

delici-cara.jpg

Psí bar 

psi-bar.jpg

Martin - Safari bar Chorvatsko 2013 

 

Grilovací mašinka 

 grilovaci-masinka-up.jpg

Martin - Boží Dar 2013 

Psí bouda

psi-bouda.jpg

Eman Míla Kálí Polífka - Itálie 2013

 
Pivnice se semaforem

pivnice-se-.jpg

Eman Míla Kálí Polífka - Slovinsko 2012
 
Křižovatka řek – Sifon v Uhřičicích

sifon.jpg

 
    Protože nešlo celé dílo vyfotit, proto přidávám popis, který je je u sifonu.
 
    Zajímavost, o které málokdo ví, se nachází na pravém břehu řeky Moravy v katastru obce Uhřičice u Kojetína. Najdete ji asi dva kilometry severně za obcí a je to stavba, která řeší překřížení řeky Valové s mlýnským náhonem. Této stavbě se říká sifon a byla zbudována před sto lety v roce 1908. Zajímavé na této stavbě postavené z betonu je, že mohutnější mlýnský náhon podtéká pod dnem řeky Valové.
    Mlýnský náhon byl v minulosti uměle zbudovaný a vytékal z řeky Moravy u Bolelouce. Poháněl po toku několik mlýnů a vléval se zpět do Moravy pod Lobodicemi. V roce 1583, rok po smrti pana Vratislava z Pernštejna, pána na Tovačově i Kojetíně, byl mlýnský náhon prodloužen, aby mohl dodávat vodu i na Křetínský mlýn. Přechod přes řeku Valovou vyřešili tehdejší stavitelé překlenutím řeky dřevěným korytem (tzv. vantrokami). V 80. letech 19. století bylo dřevěné koryto nahrazené železným. Velkým nedostatkem ale bylo, že mezi hladinou řeky Valové a korytem byla mezera jen 1,4 m, což při velké vodě vždy znamenalo velké nebezpečí a většinou zaplavení okolí s následnými velkými škodami.
    Z těchto důvodů byla moravským zemským sněmem v Brně, země Moravskoslezké navržena a schválena úprava řeky Valové. Autoři projektu vyřešili úkol skutečně originálně. Protože při regulaci řeky Valové bylo stanoveno, že její průtok v řečišti musí být volný a nepřerušovaný, aby voda při vysokém stavu volně protékala. Z toho důvodu naplánovali, že mlýnský náhon se stále stejným průtokem bude řeku Valovou podtékat. Křižovatka byla provedena dvěma betonovými tunely pod novým řečištěm řeky Valové, kterými voda mlýnského náhonu nyní protéká dál na mlýn v Kojetíně. V našich poměrech i v rámci Rakousko-Uherska, to bylo dílo ojedinělé, které postavila stavební firma Pittel Brausewetter. Stavba stála 50. 000,- K a byla dokončena v listopadu 1908.

Prase

prase.jpg

Tak nejenom u nás v Přešticích máme sochu prasete.

Kačka Polívková - Irsko 2012

Pračistič bot

pracistic.jpg

Eman Míla Kálí Polífka - Irsko 2012

Prasotoč

Eman Míla Kálí Polífka - Chorvatsko 2011

 

Pojízdný gril

pojizdny-gril.jpg

Pavel Rys - Švýcarsko 2011